З досвіду роботи









Тема: «Формування мовленнєвої компетентності учнів на уроках української мови та літератури з використанням інформаційно – комунікаційних технологій»


    Досвід роботи 
                       вчителя української  мови  
та літератури 
                 ЗОШ І-ІІ ступенів №13 
ЗАКОРИ 
                               НАТАЛІ ВОЛОДИМИРІВНИ



Теоретичне обґрунтування
Комп‘ютер розглядається не як метод навчання,   а              лиш як засіб, при використанні якого слухач зможе              найкращим чином розвинути мовленнєві навички.
                      Марк Вошер 
Сучасне суспільство, що характеризується стрімким динамічним розвитком усіх сфер життєдіяльності, глобалізацією й інформатизацією, потребує формування нової компетентної особистості, готової до активної діяльності, здатної адекватно сприймати та перетворювати отриману інформацію, безпосередньо застосовувати її на практиці.
 Головне завдання, що стоїть перед освітою, – навчити молоде покоління ХХІ ст. навчатися і мислити, застосовувати отримані знання, уміння та навички на практиці для вирішення будь - якої життєвої ситуації, проблеми. Отже, важливим фактором ефективності шкільної освіти стає впровадження нових педагогічних інформаційно-комунікаційних технологій.
Державний статус української мови передбачає її пріоритетне використання в усіх сферах суспільного життя. Це зумовлює значущість вивчення української мови як шкільного предмета. Мовна змістова лінія шкільної освіти спрямована на виховання і формування особистості, котра вільно та правильно користується літературною мовою в усіх сферах суспільного життя. Отже, навчання української мови в школі має бути спрямоване на формування мовленнєвої компетенції особистості учня. Революція у навчальному процесі розширює можливість формування мовленнєвої компетенції учнів за допомогою новітніх інформаційних технологій навчання.
Проблемі розробки і впровадження нових педагогічних технологій присвятили  свої  праці  вітчизняні  та  зарубіжні  науковці (Ю. Бабанський,     В. Безпалько, В. Лозова, Є. Полат, О. Пометун).
Проблему формування мовленнєвої компетенції школярів досліджували та досліджують багато вчених і науковців (Л. Кулибчук, Т. Мельник, Л. Попова та ін.), дидакти та лінгводидакти ( С. Караман, О. Олійник, М. Пентилюк та ін.), методисти (О. Біляєв, І. Варнавська, Н. Гончаренко, С. Єрмоленко, Л. Мацько та ін.), мовознавці (М. Жовтобрюх, С. Ожегов та ін.), психологи та психолігвісти (О. Божович, В. Зінченко, А. Петровський).
Актуальність і перспективність
Інформаційні технології розглядаються сучасною педагогікою як технології організації навчального процесу з використанням новітніх електронних засобів навчання, зокрема комп’ютерів, що спрямовані на заохочення та мотивацію учнів до навчання, отримання необхідних знань і подальшої освіти та самоосвіти. Застосування ІКТ у межах компетентнісно зорієнтованого навчання української мови допомагає формувати в учнів мовленнєву компетенцію, що, на нашу думку, є пріоритетом мовної освіти. Ця компетенція визначається нами як здатність до адекватної мовленнєвої поведінки у спілкуванні, що передбачає високий рівень володіння учнями нормами і принципами української мови, дотримання правил українського мовленнєвого етикету, правильне і доречне вживання лексичних і граматичних структур.
Ми пропонуємо подавати теоретичний матеріал, який важко дається дітям для заучування і розуміння, у вигляді схем, таблиць, алгоритмів, розроблених у наступних програмах: графічні і відеоредактори, flаsh-анімація, програми для створення презентації, Microsoft PowerPoint. Це може бути відеопрезентація, показ слайдів, анімація або web-сторінка з мультимедійними елементами. Їх використання зацікавлює учнів, умотивовує процес вивчення нового матеріалу, наближує навчання до реального життя школярів, урізноманітнює нецікавий для учнів теоретичний матеріал.
За умови постійного, систематичного використання ІКТ на уроках української мови та літератури підвищується ефективність мовної освіти, рівень сформованості мовленнєвої компетенції.
На жаль, повноцінне використання інформаційних засобів навчання на уроках української мови та літератури неможливе в умовах сьогодення. Це спричинено відсутністю методичних, дидактичних посібників, які уможливлюють застосування методики, незабезпеченістю загальноосвітніх навчальних закладів достатньою кількістю комп’ютерної техніки і можливістю доступу до Інтернет-ресурсів.
На підставі сказаного вище пріоритетним напрямом сучасної мовної освіти в Україні вважаємо створення електронних програм, посібників, підручників з української мови, які зроблять можливим вивчення мови за допомогою комп’ютера, урізноманітнять процес навчання мови, зацікавлять учнів і виведуть вітчизняну мовну освіту на найвищий щабель.
Технологія досвіду
Проведення уроків із залученням інформаційних технологій  потребує серйозної підготовки. За О.Бриксіною конструювання такого уроку відбувається у кілька етапів. Це концептуальний (визначення дидактичної мети, доцільності використання інформаційних технологій для досягнення кінцевих результатів), технологічний ( визначення форми уроку, відбір електронних засобів навчального призначення (ЕЗНП)), операціональний (виділення основних елементів уроку, визначення місця електронних засобів навчального призначення у структурі уроку, вибір способів взаємодії фігурантів уроку з навчальними засобами) і етап педагогічної реалізації (переведення педагогічних принципів у конкретний навчальний вплив).
Спостерігаючи за дітьми, можна помітити, що роботу з інформаційними технологіями краще планувати в другій половині уроку, оскільки під час спілкування з комп’ютером відбувається надмірна активізація психічних структур, діти перезбуджуються,  і це заважає подальшому ефективному засвоєнню матеріалу. Безумовно, час, відведений на безперервну роботу з комп’ютером, повинний відповідати встановленим санітарно - гігієнічним нормам.
Використання творчих комп’ютерних  завдань потребує попереднього ознайомлення учнів із тематикою та суттю проблеми, окреслення термінів виконання, допомоги учневі в пошуку необхідних матеріалів, оцінюванні їх та систематизації, створені умов для оформлення та подання підготовлених завдань у комп’ютерному варіанті.
Труднощі, з яким найчастіше зустрічається вчитель під час застосування на уроках української мови та літератури комп’ютерних технологій, переважно зумовлені недостатнім забезпеченням шкіл якісними технічними засобами навчання.
На мою думку, оновлення змісту сучасної освіти, структури, методів, організаційних форм навчання української мови та літератури за допомогою комп’ютерних технологій спрямоване на створення оптимальних умов для покращення ефективності навчально-виховного процесу.
У своєму досвіді я пропоную приклади використання інформаційних технологій безпосередньо на уроках української мови та літератури, які впроваджую для того, щоб полегшити усвідомлене отримання сталих знань учнями, зробити цей процес творчим, цікавим, яскравим – естетизувати його, щоб  на основі сформованого інтересу закласти підвалини потреби в самоосвіті, самовдосконаленні в подальшому житті.
Технологія застосування навчальних комп’ютерних ігрових програм
Вивченню мови та літератури в 5-х класах притаманні специфічні особливості, обумовлені тим, що діти молодшого підліткового віку великою мірою сприймають життя як гру. Їхні очі широко відкриті назустріч казковому, незвичайному. І тому уроки з елементами казки, гри в такому віці надзвичайно ефективні. Наприклад, на уроках української літератури пропоную розгадати ребуси, вікторини, загадки, кросворди.
Технологія застосування тестових комп’ютерних навчальних програм
Оцінювання засвоєних знань є суттєвим чинником у формуванні особистості, а контроль за повчально-пізнавальною діяльністю школярів – обов’язкова складова навчального процесу.  Контроль навчальних досягнень учнів, що відбувається протягом навчального року, спрямований на виявлення рівня знань, умінь, навичок і сприяє розкриттю причин слабкого засвоєння матеріалу, дає змогу своєчасно вжити потрібні заходи для корекції знань та ліквідації в них прогалин. Із різних форм контролю комп’ютерне тестування є найбільш незалежним від суб’єктивного ставлення вчителя до учня, тобто  найбільш об’єктивним та етичним.
У своїй роботі на уроках  української мови  застосовую  тестові комп’ютерні програми «Українська мова. 5  клас», «Українська мова. 6  клас», «Українська мова. 7 клас»,  «Українська мова. 8  клас»,  «Українська мова. 9  клас»,  які можна  використовувати під час проведення контролю знань учнів та виявлення навчального характеру. Це різнорівневі  комплексні завдання, що поєднують у собі репродуктивні і творчі елементи. Крім того, створюю власні тестові завдання за допомогою комп‘ютерних програм My test та  AD Tester 2.88.4.
Технологія застосування комп’ютерних презентацій
Мета педагогів - навчити  учнів не лише опрацьовувати  матеріали, а й уміти їх представляти, бо  сьогодення вимагає від сучасної молоді не простого оволодіння комп’ютерною технікою, а й уміння нестандартно, творчо показати свою роботу, відстоювати свою думку та аргументувати свої дії. Переваги такої роботи надзвичайні, адже зростає зацікавленість предметом вивчення, учні самі стають творцями, ініціаторами нових ідей, розвивають свої інтелектуальні здібності.
          Комп’ютерна презентація - це авторське учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і представлення аудиторії, яка, до речі, може бути абсолютно різною: від учнів початкової школи до вчителів. Комп’ютер дає можливість використання інформації мережі Інтернет, дозволяє ілюструвати, естетично оформляти сторінки, використовувати ефекти анімації.           Діти вчаться бути послідовними у відборі найсуттєвішої інформації.
          Суть інформаційно-проектної технології - через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання проблеми чи низки проблем на основі певної суми знань, показати практичне застосування цих знань.
          Наприклад, під час вивчення творчості Івана Котляревського, зокрема, п‘єси «Наталка Полтавка», або вивчення історичної повісті Івана Франка «Захар Беркут»,  доцільно запропонувати учням самостійно заповнити таблиці «Проблема морального вибору», що містять проблемні питання та алгоритми їх вирішення.
Технологія застосування творчих завдань на основі
інформаційних технологій
     За допомогою комп’ютерної програми вчителі також можуть перевірити вміння школярів читати текст мовчки. Цим актуалізується така важлива змістова лінія Програми з рідної мови, як комунікативна. Даний розділ комп’ютерної програми надає змогу вчителеві проконтролювати час прочитання тексту і відповідно визначити темп читання для кожного учня класу. Слід звернути увагу на те, що при перевірці навичок читати мовчки оцінювання виконання завдання відбувається в два етапи з визначенням оцінки за кожний їз них і наступному підсумовуванні оцінок для визначення загального балу за завдання (максимальний бал-12).
          Творчі завдання на основі застосування інформаційних технологій за своїм змістом і методами виконання найчастіше носять ситуативний характер. Дидактичною метою таких завдань є вироблення діяльнісних компетенцій,  виявлення особистісного ставлення до розв’язуваної проблеми на основі творчого застосування наявних знань, умінь і навичок. Виконання таких завдань, деє можливість учням  виявити творчу індивідуальність. Так,          наприклад, учен 9 класу  створив  блог «Сковородинівські читання», а учні 5 класу - електронну збірочку «Літературні казки».         
          Зрозуміло, що уроки з використанням інформаційних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен вміти користуватися різноманітними програмами: графічними, flesh-анімаціями, web-редакторами, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо. Це уможливлює подання інформації у формі відео, презентації, web-сторінки, з різноманітними роліками. Загалом у власній практиці для унаочнення навчального матеріалу дуже часто використовую ресурси Інтернету, наприклад, відеоуроки Першого Національного каналу телебачення «Говори українською правильно».
          У своїй роботі використовую як власні мультимедійні технології, так і,          звичайно, застосовую  матеріали,  розроблені методистами та вчителями-практиками, зокрема диски з української літератури для 5, 6, 8, 9 класів, «Тарас Шевченко: життя і творчість», окремі диски з української мови.
          Застосовую у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів з прочитаними програмовими текстами, наприклад «Тореадори з Васюківки»» за твором В.Нестайка, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші.  Використовую записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про Григорія Сковороду, Андрія Малишка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Василя Симоненка, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших.
Мультимедійні технології на уроках української мови та літератури
Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання. Під мультимедіа  розуміємо комплекс апаратних та програмних засобів, що дозволяють застосовувати комп’ютер з текстом, зі звуком, графікою, анімацією та відео.
Урок з використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці. Кількість мультимедійної підтримки уроку може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль учителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.
За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відеоматеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. Інформаційні технології допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання. Цього досягають не тільки завдяки різнорівневим завданням, а й за допомогою самоосвіти учня.
Отже, комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання; використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.
Науково-педагогічна література подає безліч різноманітних мультимедійних жанрів:
Ø  Статичні таблиці
Ø  Динамічні таблиці
Ø  Літературний портрет
Ø  Віртуальні екскурсії
Ø  Слайд-твір
Ø  Медіа-проект
Ø  Тестові завдання
Ø  Самодиктант
Ø  Медіа-урок
Ø  Блок-тема
Як бачимо, віртуальний навчальний простір – широкий і багатогранний. У своїй практиці я, звичайно, використовую ще не всі можливі мультимедійні жанри (усе ще попереду). Але теж маю певні напрацювання…
Власний досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення української мови і літератури дозволяє визначити низку факторів, які впливають на  ефективність навчально-виховного процесу:
-   зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;
-    полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;
-    запам’ятовування навчального матеріалу на значний період;
-   збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;
-   скорочення часу на розкриття проблеми.
У своїй практичній діяльності найчастіше  використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point.
Компонування матеріалу програми в цьому випадку слугує своєрідною формою опорного конспекту. Варто зазначити також, що учні під час підготовки домашнього завдання часто використовують презентацію, вважаючи, що вона більш зрозуміла й логічна.
Висновки
Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Вона вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і послідовність між нею. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання, що збуджує процес мислення, яке призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам’яті. В учнів зникає страх зробити помилку, а виникає прагнення виправити, знайти відповіді, щоб більше помилок не виникало. З’являється вміння вирішувати і виправляти власні помилки однокласників. Процес навчання  стає процесом дослідження.
Отже, урок з використанням інформаційно – комунікаційних технологій  -  один із засобів особистісного навчання. Такий урок розрахований на кожного учня окремо і на клас в цілому. Мультимедійний урок  не примушує, а заохочує, пробуджує інтерес, захоплює побаченим  і власними перемогами, які здобуті на даному етапі чи взагалі на уроці. Такі уроки емоційні, насичені різновидністю і різноплановістю, вони різнорівневі, творчі і художні.
Мультимедіа дозволяє оживити урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити різними фарбами почуттів, озвучити урок музикою, звуками природи,  зіставити власні спостереження, надихнути на бажання побачити це в дійсності, збагатити власний досвід.
Я вважаю, що такі уроки розвивають у дітей креативне мислення; навчають по - іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст,  повніше й точніше висловлювати свої думки; допомагають проявити індивідуальні можливості учнів, подолати  певні труднощі в навчальній діяльності, побудувати творчий процес майже самостійно.
       Впевнена, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.
         Отже, дійшли  висновку, що використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета у комп’ютерному класі, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процессу, у своїй діяльності прагнемо урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошукові - це значить «шукати енергію слова в енергії душі».
 Живучи в епоху інформаційних технологій, ми прагнемо навчити розумно використовувати ці технології, не забуваючи про живе повсякденне спілкування, відчуття, мислення.

Література

1.       Биков О. Новітні інформаційні технології в навчально-виховному процесі // Школа. – 2008. – № 7.
2.     Букач А. Інформаційні та комунікаційні технології в освітній системі міста // Школа. – 2007. – № 12.
3.       Варнавська І. В. Формування мовленнєвої компетентності учнів 5–7 класів у процесі засвоєння виражальних засобів української мови [текст]: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / І. В. Варнавська. – Херсон, 2005. – 19 с.
4.     Веніг Н. Психолого-педагогічні передумови розвитку мовленнєвої компетенції старшокласників. Зб. наук. праць "Метода" (педагогічні науки), С.76 - 82, 1999.
5.     Веніг Н. Формування мовленнєвої компетенції особистості як методична проблема // 3б. наук. праць (Педагогічні науки). - Херсон, 1998. - Вип. 5.
6.     Веніг Н. Мовленнєва культура учнів // Обдарована дитина № 4, 2000. - С.18 - 20.
7.       Гурін Р. С. Підготовка майбутнього вчителя гуманітарного профілю до застосування нових інформаційних технологій у навчальному процесі загальноосвітньої школи [текст]: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Р. С. Гурін. – Одеса, 2004. – 21 с.
8.     Електронний підручник з сучасної української мови. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://linguist.univ.kiev.ua/WINS/pidruchn/index.htm.
9.       Закон України «Про Національну програму інформатизації» // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=75%2F98-%E2%F0.
10.   Закон України "Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки" // Урядовий кур’єр. 2007. -№6.
11.   Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентносного подхода в образовании И.А.Зимняя. – М. : Исследовательський центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.
12.            Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід,
      перспективи / Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. – К.: Наукова думка, 2003.
13.    Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. – 240 с.
14.   Кітаєва М. Використання  мультимедійних  технологій / Початкова освіта, № 38.- 2011.- С.7.
15.   Кочевой Р. А. Информационные технологи в процессе обучения /
Р. А. Кочевой //доп. Учасників V Всеукр. наук.- метод. конф. Впровадження нових інформаційних технологій навчання. - Запоріжжя: ЗЗДІА, 2005 р.
16.       Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології: Навчальний посібник. – К.: Видавничий центр «Просвіта», «Книга пам’яті України», 2000. – 368 с.
17.   Пархомець І.Ю. Нові інформаційні технології навчання І.Ю.Пархомець // Управління школою. – 2007. – № 29.
18.   Полат Е. С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учебн. пособие для студентов высших учебных заведений/ Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина. - М. Академия, 2007.
19.   Пономаренко Л. Мультимедійна  підтримка  навчального  процесу / Початкова  освіта, №1-2, 2012, С.16.
20.   Радул В. В. Соціальна зрілість особистості вчителя: фактори формування/
В. В. Радул. - К.: Вища шк., 2008. - 240с.
21.  Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Наук.-метод. посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. – К.: А.С.К., 2006.
22.  Сороко Н.В. Реалізація діяльнісного підходу при комп’ютерному навчанні в умовах оновлення мовної освіти в Україні // Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атіка, 2004.
Інтернет-ресурси
http://osvita.ua/school/method/technol


Майстер - клас "Я роблю це так" 

переглянути

  
ДОДАТОК 1
Урок української літератури в 9 класі
Тема.  Пошуки людського щастя у філософських роздумах Григорія Сковороди.
Мета:
o   розкрити співзвучність філософських думок Сковороди з нашим часом;
o   розвивати в учнів чуття слова, спостережливість, уміння сприймати літературну творчість в історичному контексті;
o   оцінити внесок письменника в розвиток світової філософської думки;
o   розвивати  уміння виразного читання ліричних творів;
o   формувати в учнів високі моральні якості – гуманізм, ненависть до зла, грубості, несправедливості;
o   прищеплювати вміння висловлювати власне ставлення до прочитаного;
o   наголосити на думках Сковороди, особливо актуальних сьогодні;
o   сприяти осмисленню учнями своєї ролі в суспільстві;
o   вивести формулу щастя;
o   стимулювати творчість і активність учнів шляхом впровадження інформаційно – комунікаційних технологій у навчальний процес.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет письменника, філософські твори Сковороди і наукові праці про них, підручник, хрестоматія, мультимедійний проектор, ноутбук, кінофільм реж. І.Кавалеридзе «Григорій Сковорода» (1958р.),  уривок із к/ф «Наталка Полтавка»(1978), відеозапис пісні «Всякому городу нрав і права» у виконанні Володимира Скубака, відеофільм «Народжені в Україні», на дошці епіграф.
Щастя – не слава, не гроші …
Все це минає.
Щастя – це люди хороші,
Шана людськая.
Там де трудніше, де важче,
Швидше знайти його вдасться.
Руки твої роботящі – ось твоє                                  щастя!
Олександр Підсуха
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово вчителя: Людина – істота не тільки біологічна, соціальна, а ще й духовна. І хвала тим, хто противиться буденності, хто намагається достукатися до людської душі, до людської гідності. Час прислухатися до себе, знайти в собі те, що б відгукувалося на добро і само починало творити добро для інших. Тому ми сьогодні з вами знову повертаємося до творчості  Григорія Сковороди, щоб не просто узагальнити  і поглибити знання про цю надзвичайну людину, а щоб глибоко усвідомити його вчення і нести це розуміння в життя, творити світ навколо себе.
Демонстрація відеофільму «Народжені в Україні» (1 хв.)
ІІ Оголошення теми та завдань уроку
Вчитель: Три великі таємниці хвилюють людство: народження, життя і смерть. Як прожити життя, щоб не боятися смерті? В чому сенс людського життя? Чи є в житті щастя і яке воно? Не залишився осторонь цих питань і Григорій Сковорода. Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо простежити на конкретних творах, чи знайшов поет для себе відповіді на ці вічні питання? Наша мета – осягнути що є щастям для Сковороди у його філософських роздумах, не забуваючи при цьому звіряти втілені в них ідеї зі своїми поглядами й розумінням світу.





                            Протягом уроку прошу бути вас дуже уважними, помічати у виступах та презентаціях своїх однокласників незвичайне або, на вашу думку, неправильне, адже наприкінці уроку у кожного з вас буде можливість отримати додатковий бал.
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
1.     Презентація блогу
Вчитель:  Не можна зрозуміти всю глибінь світогляду  такої особистості як Григорій Сковорода за один урок, саме тому, учнем вашого класу було створено блог «Сковородинівські читання».
Учень:     На сторінках цього блогу ви можете заново перечитати твори поета, пригадати його біографію, переглянути документальні та художні фільми про Сковороду, побувати на  віртуальній екскурсії у літературно – меморіальному музеї Г.С.Сковороди, який знаходиться на Харківщині в селі Сковородинівка; ознайомитися з інтернет – ресурсами, а також розгадати кросворд за творчістю поета та підготуватися до літературного диктанту. Адреса сайту www.blogskovoroda.blogspot.com



Демонстрація скріншотів блогу
Вчитель: Всі презентації та висновки, зроблені вами сьогодні на уроці будуть також виставлені на сторінках блогу.
2.     Бесіда:
Вчитель: -
·          Які перші асоціації виникають у вас при згадці про Григорія Сковороду? (Поет, музикант, співак, композитор, педагог, байкар, мандрівник, поліглот, аскет, філософ …)
·        Хто такий філософ і що є філософія? (Словникова робота на дошці – індивідуальне завдання учням:
Філософія – наука про найзагальніші закони розвитку природи, суспільства та мислення.
Філософія (За Г.Сковородою) – «Любов до мудрості».
Філософ – любомудр, шукач істини, мислитель.
Інок – людина, яка мовила світові «ні».
Аскет - людина, яка вкрай обмежує свої життє­ві потреби, веде суворе життя).



·        На попередніх уроках ми з вами вже читали і аналізували поетичну та байкарську спадщину Григорія Сковороди. Сьогодні ж я попрошу вас ще раз поринути у глибінь філософських роздумів поета, відшукуючи відповідь на головне питання нашого уроку «Що є щастя (за Сковородою)?». Під час обговорення пам‘ятайте про виразність і чистоту нашого усного мовлення. Висновки, зроблені вами, ми будемо закріплювати на дошці.
( На дошці зображення Григорія Сковороди на фоні липи, а висновки учнів будуть вішатися на липу у вигляді листочків).
·        Що ж таке щастя за визначенням вільної енциклопедії Вікіпедії  (Ща́стя  психоемоційний стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості. Те, що викликає відчуття найвищого задоволення життям, дає радість людині).
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Вступне слово вчителя:
·        Свої філософські погляди Сковорода висловлював практично в усіх творах: віршах, піснях, байках, притчах, трактатах.
·        Отже,  трактат це … (Словникова робота на дошці – індивідуальне завдання:
Трактат (лат. розглядати, досліджувати) – це науково – теоретична праця, у якій аналізується складна проблема, всебічно аргументується нова концепція автора.)
1.     Захист презентацій
Свою роботу презентують учні, які досліджували прозову спадщину Григорія Сковороди.


Висновок  учня : Григорій Сковорода ніколи не говорив того, чого добре не знав, і так само не писав жодного рядка чи слова, не переживши його на власному досвіді і глибоко не проаналізувавши. Усі його філософські висновки – це наслідки розмови чи диспуту з конкретними людьми. Істина ж дарована Сковородою нам і прийдешнім поколінням для того, аби ми не відкривали вже відкрите, а з довір‘ям і розумом користувалися його життєвим досвідом у сучасному світі.
Вчитель: Так в чому ж щастя (за трактатами Григорія Сковороди)?
(Висновки учнів закріплюється на дошці)
(очікувані відповіді - самопізнання і Бог)
Вчитель: А тепер розглянемо ще один вид філософської творчості Сковороди – притчі. Що означає слово «притча»?
Словникова робота на дошці
( Притча - в перекладі з грецької «йти пліч-о-пліч» - це повчальна алегорична розповідь, мета якої викласти духовні чи моральні істини).
·        Де ми вже зустрічалися з притчами?
·        Отож, вдумаємося в зміст притчі Г.Сковороди «Убогий Жайворонок».




Презентація групи дослідників притч:
·        Переказування учнем притчі, її аналіз за запитаннями:
·        У чому полягає повчальний зміст твору?
·        Чи однакові погляди на щастя у Тетервака та Жайворонка?
·         Щастя для Тетервака: «Жери все, що перед очима. То щастя буде за плечима», а також «Тільки той щасливий, хто хоч і не прав по совісті, але прав по бумажці».
·        Щастя для Жайворонка : «Невелика користь  - читати багато книжок, а бути беззаконником. Читай одну книгу і досить буде з тебе …читають її всі, але неосмислено: дивляться на зверхність, а серця не бачать…» та  «Треба мати чисте серце, тоді не будеш боятися ні блискавиці, ні грому…».
Вчитель:
·        Про яку книгу йде мова? (Біблію).
·              Героя якого літературного твору нагадує Тетервак і в чому полягає ця схожість? (Тетерваковський з п‘єси І.П.Котляревського «Наталка Полтавка». Однакові життєві цінності: гроші, чини, регалії).

Вчитель:
·        Чи актуальна ця притча?
·        Кого, на вашу думку, символізує Еродій, а кого мавпа? (Еродій – бусол – це символ нового життя, відродження, гармонії краси і розуму, а мавпа – навпаки, символ бездухов‘я, міщанства).

Відповідь учня
Вчитель: Яке ж визначення щастя у притчах Сковороди?
(Висновок учнів закріплюється на дошці)
(очікувані відповіді - чисте серце, внутрішній світ, душевна міць)
Вчитель: Свої філософські погляди Сковорода обстоює в байках, писати які спонукало саме життя з безліччю явищ і фактів, вартих осміяння, осуду та бажання виправити вади, навчити, передати свій життєвий досвід, поділитися накопиченням багатьох роздумів. До речі, у листі до свого учня й друга Михайла Ковалинського Григорій Сковорода зазначив: «Не зневажай байкарства! Байка і притча – одне і те ж. Мої чотириногі звірі, змії та птахи ніщо інше, як образи, що прикривають, як полотном, істину …».

 Презентація групи дослідників байок







Вчитель:
·              Яка з байок здалася вам найбільш актуальною? Чому?
Отже, щастя у байках Сковороди це …?

(Висновки учнів закріплюються на дошці
на зображенні дерева у вигляді листочка)
(очікувані відповіді - сродна праця і дружба)

Учениця декламує вірш Г.Сковороди
 «Всякому місту звичай і права»

(або відеозапис уривку з к/ф «Наталка Полтавка»)
Вчитель:
·        Який зв‘язок має ця поезія з темою нашого уроку?
·        Де ви вже чули цю пісню?
·        Так, це зразок філософської лірики. Отже, я запрошую учнів, що досліджували  філософську лірику Сковороди.

Презентація дослідників  ліриків:
    

Вчитель: Отже, щастя в ліричних творах Сковороди це …?
(Висновок учнів вивішуються на дошці)
Очікувані відповіді - Біблія, свобода, безгрішність)

Вчитель: Отже, підсумком і  узагальненням роботи  наших дослідників став  буклет, з презентацією якого я запрошую наступну групу учнів.
Учні презентують та роздають буклети усім присутнім.




(Словникова робота на дошці:
Афоризм - (грец. αφορισμός, означення, вислів) — короткий влучний оригінальний вислів, що зробився усталеним; яка-небудь узагальнена думка, висловлена стисло в дуже виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми.)
Вчитель: Я попрошу вибрати серед цих афоризмів той, який ближчий і зрозуміліший вам. Поясніть його.(2 хв.)
Відповіді учнів
Вчитель: Є ще одна умова, без якої людина (за Сковородою) не може бути повністю щасливою. Це – любов до рідного краю. Сковорода був щирим патріотом України. Щоправда, патріотизм його своєрідний – він не відгукувався на політичні події, очевидно вважав, що, втрутившись у ці справи, зануриться надмірно у повсякденну метушню, дозволить світові піймати себе.
(Вчитель прикріплює останній листочок з написом на дерево)
(любов до Батьківщини)
V. Підбиття підсумків уроку
Тренінг «Заговори, щоб я тебе побачив».
·        Наше дерево на дошці вкрилося зеленим листям. Як ви думаєте, що це за дерево і чому саме воно зображено?
·        Чи знайшов Сковорода, на вашу думку, відповідь на запитання «Що є щастя?» Доведіть.
·        Чому, говорячи про філософські роздуми Григорія Сковороди про щастя, ми розглядали і його лірику, і байки, і притчі, і трактати?
·        Чи можна роздуми Сковороди про щастя вважати зараз, понад два століття, актуальними? Чому?
·        Чи не здається вам, що у творах Сковороди деякі думки повторюються? Як ви думаєте, це зроблено навмисне? З якою метою?
·        Яка ідея митця вам особисто ближча?
·        Чи згодні ви з усіма постулатами поета?
·        Розкажіть, що для вас сьогодні означає щастя?
·        Чи вдалося нам вивести формулу щастя?
·        Ще раз зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Чи перекликаються слова Олександра Підсухи з висновками Григорія Сковороди про щастя? Чому?
Вчитель: Для тих, хто був уважним на уроці, буде не складно розшифрувати літературний квест, який був зашифрований під час виступу учнів у презентаціях. Що ж це за слово? (Предтеча).
Що ж означає це слово, яка його етимологія?
Словникова робота на дошці:
Слово предтеча прийшло з церковнослов‘янської мови в конкретній назві Іоанна Хрестителя, який ще до появи Ісуса Христа проповідував пришестя Спасителя. Конкретне значення – той, хто йшов попереду.
Як це слово може бути пов‘язане зі Сковородою? (Сковорода передував Котляревському і Шевченкові, які вчилися на його життєвому прикладі і творчості.


Індивідуальне завдання біля дошки
Скласти асоціативний кущ до слів «Сковорода» і «щастя»
VI. Домашнє завдання:
1.     Знайдіть образи-символи, що зустрічаються в трактатах Г.Сковороди, його поезії, поясніть їх значення (звернути увагу на виставку малюнків).
2.     Розгадайте кросворд на блозі www.blogskovoroda.blogspot.com , правильні відповіді  стануть вам у нагоді при підготовці до контрольної роботи за темою «Давня література».

VII. Оцінювання
Слово вчителя:Отож, любі учні, сьогодні ми з вами стали лише на першу сходинку біля «початкових дверей» у світи Григорія Сковороди. У цих світах душа філософа, «відцуравшись усякої марноти», могла мчати, «немовби той дельфін, у шаленому, але не безумному леті», могла знаходити втіху в мандрах і в таємницях Святого Письма, в дружніх розмовах про справжнє щастя, в тремтливій мелодії флейти. Його ідеї пережили віки й нині звучать невдивовижу свіжо, злободенно. Тож, спробуйте пробратися крізь хитросплетіння книжної барокової мови і пізнати ці ідеї для себе, відкрийте ці «початкові двері» ще раз тоді, коли ваша душа буде прагнути цього.
Яке велике щастя — просто жити,
Стрічати радо кожен день новий.
Любити світ і всіх людей любити
Та відчувати вітерець легкий
І чарівну красу навколо себе,
І чути сум і радість у піснях.
Летіти в мріях у високе небо,
Немов казковий легкокрилий птах.
Яке це щастя — сонце зустрічати!
Любити й дивуватись кожну мить.
Красу землі всім серцем відчувати,
Яка навколо радісно бринить.
Яке велике щастя — просто жити...

Надія Красоткіна
Презентація до уроку переглянути



Немає коментарів:

Дописати коментар