7 клас ЛІТЕРАТУРА

Підручник з української літератури 7 клас




УРОК № 1

Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва

















УРОК  № 2- 3

Суспільно-побутові пісні

























Домашнє завдання:
вивчити одну з пісень напам'ять (на вибір)



УРОК № 4

Виразне читання напам'ять








УРОК № 5
КОЛОМИЙКИ 


















ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Виписати з коломийок (с.16 - 19 підручника) діалектизми та дібрати до них власне україн

ські відповідники





УРОК № 6
Іван Франко - митець і громадський діяч
 


















Тема та провідні мотиви історичної повісті "Заха

р Беркут"













ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Прочитати уривки повісті с.23 - 58 підручника

Виконати тестування за посиланням


УРОК № 7 - 8

Іван Франко "Захар Беркут"
Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників.
Проблема вибору людини у вирішальній ситуації




















Домашнє завдання:
    Переглянути фільм, порівнюючи з оригінальним твором Івана Франка.


УРОК № 9
Образи героїв твору

"ГЕРОЯМИ МОЇХ ТВОРІВ МАЙЖЕ НІКОЛИ НЕ БУВАЮТЬ  ЛЮДИ ТЕМНІ І БЕЗПОМІЧНІ, А КОЛИ ТІ ТВОРИ БУДЯТЬ СИМПАТІЮ ДО НИХ У ЧИТАЧІВ, ТО ПЕВНО НЕ ЗА ЇХ ТЕРПІННЯ, А ЗА ЇХ ЖИТТЄВУ ЕНЕРГІЮ, РОЗУМ І ЧУТТЯ, ЯКЕ ВОНИ ПРОЯВЛЯЮТЬ 
У ЖИТТЄВІЙ БОРОТЬБІ"
ІВАН ФРАНКО














   


                            Перевірка домашнього завдання

Укажіть, до якого елементу сюжету 
можна віднести кадри із кінофільму
 "Захар Беркут", знятого кінорежисером  Леонідом Осикою у 1971 році за  однойменною повістю Івана Франка.





























ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:



УРОК № 10
Виховання патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності в дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей





Гра 

"Кому з героїв повісті належать наведені слова?"













За поданими цитатами охарактеризуйте героїв,  додавши власні спостереження













ЕВРІСТИЧНА БЕСІДА


  • Ø Що, на вашу думку, мав на увазі старий Беркут, говорячи: "Беркути ніколи не сплямують ні своїх рук, ні свого серця підступно пролитою кров'ю". Свої міркування обґрунтуйте.


  • Ø Прокоментуйте благословення Захара Беркута своїм дітям Максиму і Мирославі. В чому його значимість?

  • Ø Чи виправдовує Тугара Вовка його останній добрий вчинок, коли він рятує Максима? Свої міркування вмотивуйте.


  • Ø Чи є закономірним те, що в кінці твору всі вороги гинуть, а Максим залишається живим? Свої думки обґрунтуйте.


ЗАВДАННЯ АНАЛІТИЧНОГО ХАРАКТЕРУ




ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ


Чим ви керуєтеся  під час важливого вибору в житті? Відповіді обґрунтуйте.


Опрацювання ментальної карти




Підсумок :

1. Чим обумовлений життєвий вибір героїв історичної повісті Івана Франка "Захар Беркут"?


2. Чи актуальна повість у наш час? Її зв'язок із сьогоденням?

Домашнє завдання:

Скласти сенкан до образу одного з  головних героїв








УРОК № 11

РМ Продовження історії Максима Беркута і Мирослави





УРОК № 12
 Контрольна робота з тем
 "Із пісенних скарбів", "Про далекі минулі часи" 


Виконати контрольне тестування за посиланням




УРОК № 13
Тарас Шевченко — видатний український поет. Вірш «Мені тринадцятий минало…». Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому й складному світі










Домашнє завдання:
вивчити поезію Т.Шевченка "Мені тринадцятий минало..." напам'ять


 УРОК № 14

Т. Шевченко. Балада «Тополя». Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси вірності














Домашнє завдання:

уміти переказувати баладу, висловлювати власні думки щодо прочитаного с.64 - 68 підручника




Урок № 15
Тарас Шевченко. Вірш «Заповіт» — твір, що поєднує минуле, теперішнє й майбутнє. Історія його написання.
Ідея єднання з рідною землею.
Мрія про щасливе майбутнє народу, віра в нього






































Домашнє завдання:

вивчити напам'ять поезію Т.Шевченка "Заповіт"



УРОК № 16

ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ

Скарбниця природи у творах Олексія Огульчанського. Знайомимось із письменником-земляком



ПІБ: Огульчанський Олексій Якович
Дата народження: 20.10.1912
Місце народження: м. Луганськ (хутір Огульчанський)
Мова творів: українська, російська



Біографія 


Народився письменник в м. Луганську в сім'ї тесляра.
       Дитинство минало на берегах тихопливної річки Луганки та в чарівних гаях Дінця. Тут хлопчик набирався тепла від материнської пісні, від мудрого батьківського слова.
       Закінчивши луганську трудову семирічну школу, Огульчанський вступив до Бердянського педагогічного технікуму.
       Згодом, після закінчення Бердянського вчительського інституту, деякий час працював у районній газеті, був науковим співробітником краєзнавчого музею.
       Все своє вміння й захоплення краєзнавця Олексій Якович віддавав вихованцям гуртка юних дослідників при Бердянському Будинку піонерів. У холод і спеку, бурі й зливи уздовж морського узбережжя водив він своїх вихованців. В тих походах гартувались його юні друзі, народжувались герої майбутніх книг. І як же треба було любити невгамовних та щиросердечних хлопчиків і дівчаток, щоб чверть століття віддавати їм своє здоров'я, досвід, знання!


Літературна творчість 
          Перші нариси О.Огульчанський опублікував у двадцятирічному віці в журналі "Всесвіт". Після того систематично виступав у пресі.
Перша книга - нарис "Записки краєзнавця" - побачила світ 1955 року. Це окрилило молодого літератора, і майже з кожного походу він повертався з новими сюжетами.
         Невдовзі з'явились пригодницькі повісті "Вітрів Кут" (1959), "Пленники Леванта" (1960), "Таємниця Сухої балки" (1961), "Острів Сріблястих чайок" (1962), "У нетрях Джубаю" (1964), "Країна інкурів", "Як ми шукали скарб" (1971), "Бухта солодкого коріння" (1973), "Як сплять дельфіни" (1979), "Знахідка на все життя" (1982), "Скарб солоного лиману" (1986), дилогія "Дарунок Кніповича", "Степова принцеса".      
    В основу покладено справжні події, що трапилися з Огульчанським і його юними друзями, дослідниками і захисниками природи Приазов'я. Герої книг, веселі і допитливі дітлахи, невтомні шукачі пригод, розгадують немало степових і морських таємниць. Вони цікавляться поведінкою тварин і птахів, знайомляться з життям і працею вчених-орнітологів, науковців-дельфінологів. Відтворюючи неспокійний вир буденних турбот школярів, автор вчить дітей бути дбайливими господарями на рідній землі.

Інформаційний список видань творів, 

написаних письменником


     1. Нариси//Всесвіт.-Харків. – 1938
2. Записки краєзнавця: нарис. – К.: Молодь, 1955. – 158 с. 
3. Юні слідопити нарис. -1958.
4. Вітрів кут: повість. – К.: Молодь,1959. – 59 с.
1.     Пленники Леванта. – Запорожье: Книжно-газетное изд-во,1960. – 52 с.
2.     Таємниця Сухої балки. – К.:  Дитвидав, 1961. – 82 с.
3.     Острів Сріблястих чайок: пригодницька повість. – К.: Молодь,1962. – 60 с.
4.     Країна інкурів. Як ми шукали скарб: повісті: Для серед. шкіл. віку. – К.: Веселка, 1971. – 199 с.
5.     Хоробрий птах. Лисеня: Маленькі оповідання про розбійницю руду. – Південна зоря. – 1972. – 28 березня. С.4.
6.      Бухта солодкого коріння: повість ( у 3 частинах). – Київ: Молодь,1973. – 110 с.
7.      Як сплять дельфіни: повість ( для серед. шкіл. віку). – К.: Молодь,1979. – 69 с.
8.      Вітрів кут. Скіфське джерело. Як сплять дельфіни: повісті. – Дніпропетровськ: Промінь, 1982. – 158 с.
9.      Знахідка на все життя: повісті (для серед. шкіл. віку) / Рецензент та автор післямови Б.Й. Чалий. – К.: Веселка, 1982. – 254 с.
10.  Капітанський кашкет: оповідання // Веселка: Антологія української літератури для дітей у 3 томах. – Т. 3/ Упор. Б.Й. Чайковський. – К.: Веселка, 1985. – 675 с. – С. 445-448.
11.  Скарб Солоного лиману: повісті ( для серед. шкіл. віку). – К.: Веселка, 1986. – 198 с.
12.  В нетрях Джубаю: оповідання.-Дніпропетровськ: Промінь, 1989.– 168 с. 
13.  Скарб Солоного лиману: Повісті:  Для серед. шкіл. віку. – К.: Граніт, 2012. – 116 с. (Серія «Українська дитяча класика»).
14.  Степова принцеса повісті / Олексій Огульчанський. – Мелітополь: Видавничий дім Мелітопольської міської типографії, 2018. – 168

Науково – популярні видання
1.     Степовий університет // Запорізька правда. – 1972. – 29 березня. – С. 3.
2.     Билиці Азовського моря: кіносценарій телефільму. – Запорізька телестудія. – 1975.
3.     Северное Приазовье : путеводитель /  М.Ф. Кривошей, А.Я. Огульчанский, А.В. Иванченко. - Днепропетровск: Промінь, 1977. – 48 с.:ил.
4.     По морю Азовскому : путеводитель. / А.Я. Огульчанский, В.И. Михайличенко. - Днепропетровск: Промінь, 1977. – 48 с.:ил.
5.     Заповедники Приазовья: путеводитель / А.Я. Огульчанский, А.В. Иванченко, Н.Я. Федоренко. - Днепропетровск: Промінь, 1978. – 64 с.:ил
6.     Северное Приазовье : путеводитель . – 2-е изд., доп /  М.Ф. Кривошей, А.Я. Огульчанский, А.В. Иванченко. - Днепропетровск: Промінь, 1982. – 63 с.:ил.
7.     По морю Азовскому : путеводитель – 2-е изд., доп./ / А.Я. Огульчанский, В.И. Михайличенко. - Днепропетровск: Промінь, 1983. – 63 с.

Друкувався в колективних збірках письменників Запорізького краю («Хортиця» та ін.)
Мав публікації в наукових журналах

Джерела про письменника 


1.     Кривошей М.Ф. Ювілей письменника-краєзнавця / Південна зоря. – 1972. – 28 березня. – С. 4.

2. Науменко І.Я. Шукач скарбів Приазов’я / Запорізька правда. – 1997. – 16 липня. – С. 6.

3. Огульчанський О.Я. Степовий університет / Запорізька правда. – 1972. – 29 березня. – С. 3.

4. Чалий Б.Й. Зелені острови творчості Олексія Огульчанського / Огульчанський О.Я. Знахідка на все життя. – К.: Веселка, 1982. – С. 247-252.
           5. Паруса вдохновения. Антология произведений бердянских   литераторов в 2-х т.т.    Т.2 с.246-248.
1. Архів родини Огульчанських.
2. Лист М.О. Огульчанської родині Будугаїв. – 14.01.2005. – Архів сім’ї О.Д. Будугай, А.О. Будугая.
3. Лист О.Я. Огульчанського редакції «Дитвидав» (про документальну основу повісті «Таємниця Сухої балки»). – 1959. – Архів сім’ї О.Д. Будугай, А.О. Будугая.
4. Матеріали фондів Бердянського краєзнавчого музею: папки №№ 19, 19-2, 469-А, 2 НД.
5. Рецензія О.Б. Кістяківського на рукопис збірки нарисів О. Огульчанського «Юні слідопити». – Архів сім’ї О.Д. Будугай, А.О. Будугая.
6. Тютюнник Г.М. Рецензія на рукопис повісті Олексія Огульчанського «Як сплять дельфіни». – Архів сім’ї О.Д. Будугай, А.О. Будугая.
7. Чубенко В.А. Олексію Яковичу Огульчанському у день 60-річчя від 31.03.1972. – Архів сім’ї О.Д. Будугай, А.О. Будугая.
8. Ювілейні побажання О. Огульчанському колег-краєзнавців з нагоди його 60-річчя. – Архів сім’ї О.Д. Будугай, А.О. Будугая.

Відео


Інформаційний список творів, що є в Інтернеті


Цитати

 "В человеке этом скромном
Заключён весь мир огромный".
Весь мир приключений, моря, азовской земли...
»
( з привітання колег-краєзнавців)

«Незнайомі люди, буває, зустрівши мене десь за містом, коли я йду з юрбою дітей, скрушно хитають головами, мовляв: людина вже в літах, а компанію собі знайшов дитячу. «Звісно, – думає хтось, – старе, що мале...» А мені хочеться, щоб із дітей більше виростало Мірошникових – таких, які безмежно люблять природу, рідну землю, які збагачуватимуть і прикрашатимуть життя на землі».

Фільмографія 

Кіносценарій телефільму «Билиці Азовського моря» (1975 р.)


Громадська діяльність

Все життя вів активну природоохоронну діяльність.
Почесний член Українського товариства охорони природи                 

Обкладинки книг

               

   


            



Відзнаки 

У 1989 році за збірку оповідань «В нетрях Джубаю» Олексій Якович був нагороджений Запорізькою обласною літературною премією імені Василя Лісняка

Ушанування пам’яті 



          Картина І.М. Гончаренка.                                           
                                     

                                           Меморіальна дошка у м. Бердянську


Цікаві факти
В одному з походів влітку 1940 року на крутому азовському березі гуртківці знайшли унікальний палеонтологічний скарб – єдиний у світі виявлений і згодом відкопаний скам’янілий скелет південного слона. Розкопки кістяка були розпочаті перед самим початком війни вітчизняними науковцями, але остаточно завершені вже під час фашистської окупації Бердянська, бо загарбники зацікавились унікальною знахідкою. Інтерес до неї виявив навіть Гітлер, коли дізнався про згаданий кістяк із газети «Правда». Тому скелет південного слона вивезли до Берліна. Після перемоги над гітлерівцями він опинився в Ленінграді, де й зараз експонується в Санкт-Петербурзькому Зоологічному музеї. Ця правдива історія лягла в основу сюжету повісті Олексія Огульчанського «Вітрів Кут» (1959 рік).

Жив у селі Миколаївці Бердянського району з жовтня 1940 по вересень 1943 року.
Самостійно вивчив латину.

З 1967 року член Спілки письменників України.


Хобі письменника

   

Орнітологія, рибальство, мисливство, живопис
Майстер виготовлення опудал птахів.                               


Інтерактивні завдання за творчістю письменника




УРОК № 17 - 18
А. Чайковський. Повість «За сестрою»,

її історична основа. Сюжет твору




Домашнє завдання:

прослухати аудіокнигу






УРОКИ № 19 - 20
А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків. Художні особливості повісті






Домашнє завдання:


УРОК № 21

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ




УРОК № 22
Контрольна робота  «Творчість Т. Шевченка, А. Чайковського»

Виконати тестування за посиланням


УРОК № 23 - 24

Михайло Стельмах "Гуси-лебеді летять"
Єдність світу природи та світу дитячої душі

Текст

Перегляньте художній фільм




















 

Домашнє завдання:

Виконати тестування за посиланням



УРОК № 25

Григір Тютюнник Повість "Климко"
Воєнне дитинство в повісті. Ідея самопожертви


УРОК № 26 - 27

Григір Тютюнник Повість "Климко". Художні образи твору. Морально-етичні уроки повісті. Художня деталь







ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:





УРОК № 28

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ

Григір Тютюнник "Вогник далеко в степу"

Прослухайте аудіокнигу 




УРОК № 29

Підсумкова контрольна робота за І семестр



УРОК № 30

ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ

Прослухайте  І частину аудіокниги


Прослухайте  ІІ частину аудіокниги









 




ДРУГИЙ СЕМЕСТР


УРОК № 31 - 32

ОЛЕКСА СТОРОЖЕНКО "СКАРБ". МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ОПОВІДАННЯ. ПОВЧАЛЬНИЙ ХАРАКТЕР ОПОВІДАННЯ

Прочитати оповідання в підручнику с.184 - 189 або прослухати аудіокнигу














ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:



УРОК № 33  - 34

Богдан Лепкий. «Мишка (Казка для дітей, для малих і великих)». Актуальні морально - етичні питання твору, проблема збереження загальнолюдських цінностей. 

Прочитати казку на с.194 - 196 підручника 
або прослухати аудіоказку








ДІБРАТИ ЦИТАТИ  ДО КАРТИНОК ЗА ТВОРОМ:
1. "Була собі мишка і мала у кутку хати свою нору".
2. "Мишка боялася людей".
3. "Бігла на поле і стрічалася зі своїми сестрами з міста"
4. "Вона (мишка) припала... до ящика і гризла, гризла, гризла..."
5. "Мишка ...моргнула на дітей - і вони шнурочком вибігли ... на поле".
6. "У городі ... люди не мають, що їсти".
7. "Змилосердіться, господине. У мене хвора дитина, як мені без молока вертати? Най би хоч перед смертю напилося..."
8. "Пахучим милом вмивається, а наша вмивається слізьми..."
9. "А мій господар ховає гроші в ящик під ліжком".


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 



УРОК № 35

Ліна Костенко. Коротко про письменницю.
Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив…»















УРОК № 36

ЛІНА КОСТЕНКО "КОЛЬОРОВІ МИШІ"



















ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Повторити відомості з біографії Ліни Костенко




УРОК № 37 - 38

Ліна Костенко. Поезії «Чайка на крижині», «Крила». Необхідність бути духовно розвиненою та багатою людиною














ЛІНА КОСТЕНКО "КРИЛА" (ТЕКСТ)






ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Вивчити напам'ять поезію Ліни Костенко "Крила" с.203-204


РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ
ОБРАЗ КРИЛ У СВІТОВІЙ ТА УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ
























УРОК № 39 

Василь Симоненко – «лицар на білому коні» в українській літературі




Поезія «Лебеді материнства»









ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Перевірте свої знання поезії Василя Симоненка 

"Лебеді материнства"


УРОК № 40 

Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти — людина…». Громадянські, патріотичні мотиви, піднесений пафос його лірики









ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Вивчити одну з поезій Василя Симоненка напам'ять

УРОК № 41 

Василь Симоненко

«Гей, нові Колумби й Магеллани…».

Загальнолюдські цінності та ідеї






УРОК № 42

КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ "ТВОРЧІСТЬ О.СТОРОЖЕНКА, Б.ЛЕПКОГО, Л.КОСТЕНКО, В.СИМОНЕНКА"



УРОК № 43 - 44 

СТЕПАН ПРОЦЮК. 
ПОВІСТЬ "АРГОНАВТИ"



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:



УРОК № 45 - 46

Марина Павленко. «Русалонька із 7-В,

або Прокляття роду Кулаківських»

АУДІОКНИГА "Русалонька із 7 - В, або Прокляття роду Кулаківських"








Казкове й реалістичне в повісті-казці,

час теперішній і минулий у ній 



















ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 

Виконати інтерактивні вправи 


                                       


                                       

                                      


УРОК № 47 - 48

Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного  

РМ Усний переказ уривків твору М.Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських».


































ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

            Виконати тестування за посиланням    


                                    

УРОК № 49

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ

Марина Павленко «Русалонька із 7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу"



Читати у скороченні


УРОК № 50 - 51

Любов Пономаренко "Гер переможений".

Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності

ТЕКСТ



                              ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:


УРОК № 52

ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ

Творчість Григорія Лютого






УРОК № 53

Контрольна робота за творчістю

Степана Процюка, Марини Павленко, 

Любові Пономаренко




УРОК № 54 

Олег Ольжич  «Господь багатий нас благословив», «Захочеш – і будеш».
Ідейно-художні особливості поезії















УРОК № 55

Олена Теліга. «Сучасникам», «Радість».  Романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом


УРОК № 56 - 57

Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили». Повість про пригоди українського силача, який став чемпіоном Чехословаччини та Європи з кількох видів спорту, об’їздив півсвіту, здобувши чимало перемог













                            ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

   Переглянути  Художній фільм "Іван Сила"


УРОК № 57 - 58

Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили»
  Іван Сила (Іван Фірцах) — утілення непереможного духу українського народу, його доброти й  щирості.
Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня   дружба і любов, чесність і підступність                                         















ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

            Виконайте інтерактивну вправу до твору 





УРОК № 59

Доля повісті Олександра Гавроша у кінематографі. Порівняння літературних, кінематографічних та реальних героїв

Про фільм

УРОК № 60

Пошуково-дослідницький культурологічний проєкт «Найсильніші українці»







УРОК № 61

АНДРІЙ МАЛИШКО «Пісня про рушник». Відомий український поет і його пісні, що стали народними






ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Вивчити "Пісню про рушник" А.Малишка напам'ять

УРОК № 62

АНДРІЙ МАЛИШКО «Чому, сказати, й сам не знаю…». Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в поезії



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Виконати тестування за посиланням



УРОК № 63 - 64

ВОЛОДИМИР ІВАСЮК "Червона рута",
"Я піду в далекі гори", "Балада про мальви", "Водограй"












УРОК № 65

ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ НАПАМ'ЯТЬ


УРОК № 66

КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ "ТВОРЧІСТЬ ОЛЕНИ ТЕЛІГИ, ОЛЕГА ОЛЬЖИЧА, ОЛЕКСАНДРА ГАВРОША, АНДРІЯ МАЛИШКА"



УРОК № 67

ПІДСУМКОВА КОНТРОЛЬНА

РОБОТА ЗА РІК



УРОК № 70

ЛІТЕРАТУРА НА ЛІТО























































































































Немає коментарів:

Дописати коментар